tirsdag 26. oktober 2010

Tenk at det bare er gått syv uker siden jeg kom til Urbino! Føles som mye lenger, selv om tiden går fort også. Jeg har faktisk ikke tilbrakt en eneste hel helg i Urbino, vi har reist og besøkt nye byer hver gang vi har sjansen! I helgen var vi to netter i Perugia, hvor det ble arrangert en sjokoladefestival. Vi reiste også med tog til Assisi, som må være den vakreste byen jeg har vært i noen gang! Tror jeg skal la bildene tale for seg, selv om man selvsagt må reise dit for å få den virkelige fantastiske opplevelsen :)
Vakker trapp :)
Perugia
Assisi
Assisi

Ellers er jeg "godt" i gang med å studere her i Urbino. Jeg prøver å følge forelesninger på italiensk, men har heldigvis fått engelske bøker jeg kan lese til alle fagene, i tillegg til at jeg kan ta eksamen på engelsk. Systemet her er ganske likt som i Norge, man kan gå på forelesninger hvis man vil, og ellers er mye basert på selvstudium. Jeg går også på italienskkurs to ganger i uken, og selv om jeg kan si veldig enkle ting på italiensk, er det fortsatt vanskelig å føre noe videre interessante samtaler.

Italiensk er uansett et veldig detaljert og presist språk sammenlignet med norsk. På italiensk kan du for eksempel si: "scenderemò". Det er ett ord, som du på norsk må bruke fire ord for å si: "skal vi gå ned? " Dette betyr jo også at det er veldig mange nye ord å lære seg for meg...

Som alle nordmenn er jeg jo opptatt av været, og det er egentlig ikke så fantastisk her i Urbino. I dag er det åtte varmegrader og pøsregn. Italienerne går allerede med tykke dun- og boblejakker, så jeg lurer på hva de tar på seg når det faktisk blir minusgrader? Men den som lever får se :)

1 kommentar:

  1. mmm, nydelige bilder! Tenk når du får noen uker til med språket, du!

    SvarSlett