søndag 21. november 2010

November


Man kan ikke klage over å være på utveksling, akkurat, de siste par månedene har jeg vært to ganger i Roma, besøkt vakre Perugia og Assisi, truffet jentene i Milano og vært på dagsturer til Pesaro, Rimini, Ancona, Cecena og Fano. Dette er faktisk bare den andre helgen jeg tilbringer i Urbino siden jeg kom hit. Urbino er jo en liten by uten så mye å finne på, men vi har gått og sett på mausoleet til de tidligere hertugene og besøkt en kirkegård. Italienske kirkegårder er ganske like de norske, bortsett fra at de har bilde av personen på gravsteinen, og mange har egne små hus som familiegraver, slik at det blir litt mer privat å besøke gravene.


I slutten av oktober var jeg og en annen Erasmusstudent, som heter Barbara og er fra Tyskland, til Roma (igjen), siden noen venner av henne skulle dit. Der møtte vi to indere som har bodd i Tyskland før, men som nå jobber i Stockholm, to svensker og en fra Finland, som alle var veldig hyggelige. Det var forferdelig mye folk i Roma denne helgen, så det ble mye køståing og skvising på metroen. Ellers var vi inne på Colosseum, gikk opp på en topp og så på utsikten over byen, så Fontana di Trevi og koste oss med pizza i vakre Trastevere.



 

Forrige helg reiste jeg til Milano og traff mine herlige norske venninner; Caroline og Jeanette som bor i Bordeaux, Sunniva som bor i Linz i Østerrike og Kristina som er i Dortmund. Det var kjempegøy å treffe dem igjen, og vi skravlet hele helgen og fortalte om opplevelsene vi har som utvekslingsstudenter i ulike land.
Jeg tok bussen fra Urbino tidlig fredag morgen, og kjørte med et kjempefint tog til Milano, der jeg nesten følte jeg burde ha kledd meg opp litt siden alle andre var så pent kledd. Deretter traff jeg Kristina, som også kom tidlig, og senere på kvelden kom Sunniva, Caroline og Jeanette.
Vi bodde på et hotell litt utenfor sentrum, men bare fem-seks metrostopp unna, så det var veldig greit. På lørdagen så vi Milanos berømte katedral, som er utypisk italiensk siden den er i gotisk stil, men veldig fin! Vi brukte lang tid oppe på taket med å ta bilder av oss selv i diverse formasjoner, og  jeg tror vi underholdt en del av de andre turistene der. Etterpå gikk vi en tur rundt i byen, spiste mer pizza, tok en «gelato» (iskrem) på GROM (skal være Italias beste is der, og siden Italia jo har den beste isen i verden, var den ganske så god!) og gikk ut og spiste på kvelden.

Katedralen i Milano


Sunniva, Kristina, Caroline, Elisabeth og Jeanette på toppen av katedralen





Como

               På søndag dro jeg de andre jentene opp tidlig og så dro vi til den mindre byen Como, som er en halvtime med tog unna Milano. Den ligger helt på grensen til Sveits ved bredden av en av de vakre innsjøene i Nord-Italia, og jeg tror vi kunne sett Alpene hadde det ikke vært for at det var veldig tåkete denne dagen. Vi ruslet rundt i byen, som var veldig pen og hadde en avslappende dag før vi reiste tilbake til Milano. På kvelden prøvde vi Happy Hour, et populært fenomen i Milano som har spredt seg nedover Italia. Vi betalte åtte euro for et glass vin eller en drink, og så kunne vi spise så mye vi ville av forskjellig pasta og tapasretter som de hadde. Det neste glasset med vin kostet fem euro. Etterpå dro vi til en svært så dekadent bar hvor vi først ikke kom inn siden vi ikke var kledd «fashionable» nok, men de slapp oss nå inn til slutt og vi fikk en, tja...interessant opplevelse som vi ikke har hatt før.
              Jeg likte meg godt i Milano, men byen er annerledes enn de delene av Italia jeg har sett hittil. Det er jo en moteby, så det er kanskje ikke så rart at alle gikk veldig pent kledd, og det virket som om det var viktig for folk der å vise seg fram i sine fasjonable antrekk. Stilen på husene var også litt annerledes, det minnet meg mer om byer som Wien og Paris, mer mellom-europeisk, og ikke så italiensk. Jeg merket også at det var dyrere der enn i Le Marche, provinsen der jeg bor.
             Men det beste var selvsagt å treffe mine kjære venner igjen! Det var fantastisk!

Ellers er alt bra i Urbino, bortsett fra at jeg har hatt influensa denne uken og ikke fått gjort så mye skolearbeid som jeg burde... Begynner å få litt panikk/angst for eksamene i januar og februar, huff. I går ble jeg dessuten vekket av en sur italiensk vaskemann som mente at gulvet i leiligheten vår var for skittent til at han kunne vaske det. Dermed måtte jeg vaske vekk den verste skitten før han kunne vaske. Jeg synes det var ganske vittig at et gulv kan bli for skittent til å bli vasket, men synes ikke det var like gøy å måtte vaske gulvet, da...
Morgenstemning i Urbino

1 kommentar:

  1. Likte veldig godt turen vår til Milano. Va kjempekjekt å sjå deg igjen! :D

    SvarSlett